VRyslân

Fryslân wereldwijd te beleven door virtuele toepassing

Studenten NHL Hogeschool maken provincie zichtbaar door het toepassen van virtual reality

Er wordt een nieuwe manier van marketing gepresenteerd. Mensen van over de hele wereld kunnen via een virtual reality bril een blik werpen op wat de provincie te bieden heeft. Deze vrijwel nieuwe techniek wordt ingezet om de culturele hoofdstad, Leeuwarden 2018, over de grenzen te promoten. De toepassing genaamd VRyslân is ontwikkeld door Matthijs Boersma en Marijke Molenaar, beide studenten van de opleiding Communication & Multimedia Design van de NHL Hogeschool. Het ontwikkelen van de virtual reality beleving deden ze in opdracht van Coolminds in Leeuwarden.

Door toeristen een sneakpreview te bieden van de provincie, wordt men nieuwsgierig gemaakt naar de ‘schatten’ van Fryslân. De 360° foto tour is uitgebreid getest tijdens testfases in het Fries Museum, daar werd enthousiast gereageerd op de beelden. Virtual reality, oftewel virtuele werkelijkheid, wint aan populariteit maar wordt op dit moment alleen ingezet voor games of therapie. Door deze nieuwe techniek toe te passen in het promoten van Fryslân, zal Leeuwarden Fryslân 2018 zich niet alleen onderscheiden van eerdere culturele hoofdsteden, maar ook van de traditionele manier van marketing.

 

Samen met Matthijs Boersma ben ik afgestudeerd op het project VRyslân bij het bedrijf Coolminds in Leeuwarden. Bovenstaand het persbericht wat is uitgegaan naar de media. Verschillende media, waaronder Omrop Fryslân en GPTV, pikte het bericht op en maakte er een item over. Het project werd door Leeuwarden 2018 enthousiast ontvangen en zal door Coolminds verder worden uitgewerkt.